Starta eget – med ett starkt varumärke kan du dra ifrån dina konkurrenter!

Ett varumärke är ett kännetecken som identifierar och särskiljer ett objekt från ett annat. Ofta består det av en symbol, figur eller text som signalerar och beskriver vad en verksamhet gör och står för. Generellt kan varumärket betraktas ur två perspektiv – vad du som kund förknippar med företaget, och vad företaget vill förmedla till dig.

Exempel på starka varumärken
Ett bra exempel är McDonalds. Även om loggan och dess färger inte avslöjar vad företaget ägnar sig åt vet majoriteten av alla människor att de säljer hamburgare. Anledningen är att varumärket är så pass starkt och inarbetat. Google är ett annat exempel på lyckat varumärkesarbete. De är en sökmotortjänst och konkurrerar med bland annat Yahoo. När du söker information ”googlar” du, eller hur? Det är resultatet av ett starkt varumärke.

Vad ska du tänka på?
När du själv vill skapa ett starkt varumärke finns många aspekter att ta hänsyn till. Det är ett långsiktigt arbete som tar tid.

Att logotypen är lätt att känna igen är ganska självklart. Igenkänningsfaktorn är viktig eftersom den skapar trygghet hos kunden. Har du tidigare exponerats för ett varumärke, även om du inte vet var, när eller hur, ökar sannolikheten att det associeras positivt i jämförelse med konkurrenter. Därför ser du ofta företagsbilar med logga på. Visa din logotyp på flera olika plattformar – både online och offline.

Din logotyp bör också vara unik. När någon ser din logga ska den inte förväxlas med någon annan. Därför bör du säkerställa att du inte gör varumärkesintrång. Ett tips är att ansöka om patentregistrering. Genom att skydda din logotyp riskerar du inte att förväxlas med någon annan och därigenom förlora kunder.

Ett varumärke bär ett visst värde. Tänk på frukostflingor. Om en vältränad OS-atlet förknippas med varumärket dras direkt positiva konnotationer dit. Tycker denna kändis att det smakar gott och är nyttigt måste det väl vara så? Detta är ett typexempel på att varumärket bär ett visst värde. Även om det inte har med affärsidén att göra, stärker det varumärket. Vad du vill signalera för värde med ditt varumärke och vad står det för?

 

Vi hjälper dig att sikta högt
Tänk på att alla varumärken på ett eller annat sätt är resultatet av hårt arbete. De flesta har börjat från noll – även de största aktörerna i de mest lukrativa branscherna. Är du nästa person att göra resan?

Med vårt Starta-eget paket kan vi hjälpa dig att påbörja färden. Vi skapar en unik logotyp som skräddarsys efter dina behov. När vi är färdiga står du redo för att presentera ditt professionella varumärke visuellt för marknaden – hur resten av historien ser ut bestämmer du.