Tips för dig som ska skapa en logotyp

Tips för dig som ska skapa en logotyp

Här ger vi 12 tips hur man skapar en logotyp och vad man särskilt ska tänka på. Här tänker vi en skapandeprocess där du som nyföretagare är delaktig. Nivån är satt så att du som inte har design som hemmaplan ska kunna få ett matnyttigt innehåll.

Ska du köpa logotyp, så har vi mer info om det.

1. Kopplingen mellan logotyp och företag måste inte vara uppenbar

En logotyp kan vara en bild och/eller text som representerar din organisation och det är oftast med hjälp av den som människor känner igen företaget eller organisationen det representerar. Olika logotyper har olika syften och i vissa fall har logotypen ingen direkt koppling till företaget än typsnittet och färgen, det betyder att du inte måste ha en bil i logotypen bara för att du säljer bilar.

2. En symbol är inte ett måste

Det är viktigt att anpassa logotypen för kundens verksamhet eller organisation. En symbol behövs inte alltid, men även om du satsar på ett ordmärke behövs något mer kreativt än ett unikt typsnitt. Har du en kreativ utgångspunkt finns det mycket du kan göra med bokstäver och typsnitt.

3. Även en konstnär börjar med en skiss

Att det inte är alla som kan vara Picasso är nog en självklarhet för de allra flesta. Men du behöver inte bli en mästare på teckning för att kunna skissa fram bra idéer på papper innan du plockar fram datorn. Ibland kan kreativiteten flöda när du jobbar med penna och papper istället. En bra idé bör aldrig begränsas.

4. Ge dig själv generöst med tid

Ibland kan det vara svårt att veta exakt hur lång tid ett designarbete kan ta, men räkna alltid med en längre tid. Du tjänar mer på att bli klar innan deadline än att missa den, var därför generös mot dig själv. Det dyker alltid upp utmaningar som behöver övervinnas på vägen.

5. En tillitsprocess

Bakom många kända logotyper finns ett enormt arbete och det är inte alltid denna process går till som planerat. Under förloppets gång kan kunden ha andra önskemål som inte nödvändigtvis är de bästa. Vid dessa tillfällen är det viktigt att du lyssnar på kunden men skapar ett förtroende där du faktiskt erbjuder en förbättring.

6. Försök att vara originell – bli inte en trendslav

Designvärlden går ständigt igenom trender. Men när du designar en identitet för ett företag – är det viktigt att försöka vara originell. Istället för att skapa något som är förlegat om ett år, är det viktigt att satsa på något som varar långsiktigt.

7. Fokusera på formgivning och sedan färg

Eftersom design är den viktigaste del av ett varumärke bör du fokusera på formgivningen först. Genom att göra detta undviker du en dålig design. Se arbetet som en helhet så blir slutproduktionen bättre.

8. Anpassa ditt förhållningsätt

Skillnaderna mellan olika kunder betyder att du måste vara anpassningsbar. Det är inte en smart idé att skapa ett designarbete som är fyndigt för exempelvis en begravningsfirma. Däremot kan dessa roliga logotyper passa till en kund som driver en verksamhet för barn. Anpassar du ditt förhållningssätt lär du dig även att se det kunden egentligen behöver.

9. Bra design behöver inte vara komplicerat

En logotyp som är enkel kan i många fall vara att föredra framför något som är komplicerat. Enkel design kan dessutom användas på ett mer anpassbart sett, gällande storlek och placering. Man behöver inte heller gå till ytterlighet när det gäller att baka in olika associationer och symboler i det grafiska uttrycket.

10. Less i more – Håll det stilrent!

När du skapar något som är stilrent vill du inte förlora detaljer och logotypen ska helst fungera lika bra på en annonstavla som nere i hörnet på ett A4-papper. Håll det stilrent och kanske tom minimalistiskt!

Hitta logotypens särdrag

För att en logotyp ska sticka ut och bli ihågkommen behöver den ha något som utmärker logotypen – ett särdrag, en verkshöjd! Alla starka varumärken har något som skiljer dem från resten och då tänker vi inte bara på själva namnet.

Håll fokus på målgruppen!

Sist men inte minst, tappa fokus, det är din målgrupp, dina tänkta kunder som främst är de som ska gilla loggan. Därtill vill du ha en logga som din målgrupp kan vara intresserad av att identifiera sig med. Du vill vara Top-of-mind för dina kunder.